2. 10. 2012Med resničnostjo in realnim / Between the real and reality
Med resničnostjo in realnim
(topografija zasebnega/javnega prostora)
Galerija Treći Beograd, Srbija
5.-20. 10. 2012
Otvoritev: petek, 5. oktobra 2012, ob 19. uri
Umetniki: Dušica Drazić (SRB), Irena Kelečević (SRB), Ivan Petrović (SRB), Mladen Bundalo (BiH), Mirjana Boba Stojadinovic (SRB), Lia Lapithi (CYP), Hristina Ivanoska (MKD), Raeda Saadeh (ISR), Saša Tkačenko (SRB), Slobodan Stošić (SRB), Vesna Zarev (SRB), Žolt Kovač (SRB), Ministarstvo prostora (SRB), KOLEKTIVA (Vesna Bukovec, Lada Cerar, Metka Zupanič) (SLO), Anja Medved (SLO), Polonca Lovšin (SLO), Jasna Hribernik & Zmago Lenardič (SLO), Tanja Lažetić & Dejan Habicht (SLO)
Kuratorka: Jelena Veljković (SRB)
Skupina KOLEKTIVA sodeluje na mednarodni razstavi v Beogradu. Kuratorka Jelena Veljković je v svoj izbor vključila celotni program Video in Progress 2: Perspektive mest, ki sta ga kurirali Metka Zupanič in Vesna Bukovec.
—
O razstavi
Razstava v okviru konteksta širšega galerijskega prostora galerije Treći Beograd združuje dela domačih, regionalnih ter internacionalnih umetnikov in umetnic, ki v svojih delih obravnavajo geografske izkušnje ter specifične mehanizme in strategije s katerimi reinterpretirajo, obnavljajo, problematizirajo in izpostavljajo edinstveni značaj določenega prostora.
Koncept razstave izhaja iz dialektične teorije prostora na podlagi analize urbanih pojavov z uvedbo načela polarnosti. Prvi v seriji parov nasprotij je omenjen že v podnaslovu razstave (zasebno/javno). Okrog njega pa se radialno pozicionirajo še ostala bipolarna nasprotja: razmerje med kulturo in naravo, naravnega in umetnega okolja; odnos med centrom in periferijo; korelacije stvarnosti in možnosti demokratičnega delovanja v javnem prostoru; subjekt in objekt opazovanja na področju prostorskih odnosov in vizulanih navad; determinizem in svoboda; strukture in funkcije, percepcije urbanih in naravnih toponimov na kolektivni in individualni ravni.
Več v srbščini:
“Lični i kulturni identitet su vezani za mesto; topoanaliza je ona analiza koja ispituje stvaranje ličnog identiteta posredstvom mesta…geografsko iskustvo počinje na nekim konkretnim mestima, od kojih se zahvata prostor drugih mesta, i stvaraju se pejzaži ili regioni ljudskog postojanja”
Christopher Tilley, Fenomenologija pejzaža
Izložba ima za cilj da u uslovima šire shvaćenog galerijskog prostora Trećeg Beograda okupi radove domaćih, regionalnih i internacionalnih umetnika i umetnica čiji je fokus u radu vezan za geografska iskustva, specifične mehanizme i strategije kojima bi se reinterpretirao, povratio, problematizovao ili pojačao jedinstveni karakter određenog prostora.
U uspostavljanju šireg okvira izložbe poslužila je dijalektička teorija prostora koja se zasniva na analizi urbanih fenomena kroz uvođenje principa polarnosti. Prvi u nizu parova suprotnosti naveden je već u podnaslovu izložbe (privatno/javno) oko koga se radijalno pozicioniraju ostale bipolarne relacije: odnos između prirode i kulture, prirodnog i veštačkog okruženja; odnos između centra i periferije; korelacije stvarnosti i mogućnosti demokratskog delovanja u javnom prostoru; subjekta i objekta promatranja u oblasti prostornih odnosa i vizulenih navika; determinizma i slobode; strukture i funkcije, percepcije urbanih i prirodnih toponima na kolektivnom i individualnom nivou.
U konstelacijama nepovratnog menjanja karaktera, strukture gradova i prirodnih resursa kao primarnih mesta sigurnosti, komunikacije i zadovoljstva, postavlja se pitanje: Kako individua ili grupacija u situaciji raznih dnevnih pritisaka, neo-liberalnih kulturnih navika i rutina uspeva da iznađe mesto koje je izvan uticaja novog sistema ideologija, ekonomskih i socijalnih ogranicenja?
Sprovodeći istraživanje ove vrste, krećući se kroz razlicite prostore umetnici i radnici u kulturi putem ulične i gerilske umetnosti, slike, fotografije, instalacije, dokumetarnog materijala, video rada, konstatuju kapacitete i fleksibilnosti zatečenih sistema, kao i različite načine ostvarivanja u okviru datog kulturnog miljea. Svojevrsnom umetnickom topoanalizom u okviru izlozbe locirane su aktuelne pojave u kontekstu (s)nalaženja u privatno-javnom prostoru preko kinestetickih relacija izmedju posmatraca, mesta i okruzenja. U prostoru izmedju realnog i posebnih realnosti, posmatraču se nudi mogućnost kretanja različtim rutama. Ovakva vrsta raslojavanja i dinamizacije pogleda inicira aktivnu poziciju u procesu preispitivanja kolektivnog i intimnog iskustva, putem mentalne i prostorne rekapitulacije činioca određenog mesta, bilo u cipelama turiste ili redovnog gradskog šetača.
Jelena Veljković
Between the real and reality
(topography of private/public space)
Gallery Third Belgrade, Serbia
October 5-20, 2012
Opening: Friday, October 5, 2012, at 7 p.m.
Artists: Dušica Drazić (SRB), Irena Kelečević (SRB), Ivan Petrović (SRB), Mladen Bundalo (BiH), Mirjana Boba Stojadinovic (SRB), Lia Lapithi (CYP), Hristina Ivanoska (MKD), Raeda Saadeh (ISR), Saša Tkačenko (SRB), Slobodan Stošić (SRB), Vesna Zarev (SRB), Žolt Kovač (SRB), Ministarstvo prostora (SRB), KOLEKTIVA (Vesna Bukovec, Lada Cerar, Metka Zupanič) (SLO), Anja Medved (SLO), Polonca Lovšin (SLO), Jasna Hribernik & Zmago Lenardič (SLO), Tanja Lažetić & Dejan Habicht (SLO)
Curator: Jelena Veljković (SRB)
KOLEKTIVA art group participates at an international exhibition in Belgrade. Curator Jelena Veljković included in her exhibition the entire program Video in Progress 2: City Perspectives, curated by Metka Zupanič and Vesna Bukovec.
About the exhibition
“Personal and cultural identity is bound up with place; a topo-analysis is one exploring the creation of self- identity through place. Geographical experience begins in places, reaches out to others through spaces, and creates landscapes or regions for human existence.”
Christopher Tilley, A Phenomenology of Landscape: Places, Paths and Monuments
The exhibition aims in conditions of wider understanding of the gallery space of Third Belgrade to bring together works of local, regional and international artists with a focus on the work related to geographic experience, specific mechanisms and strategies that could reinterpret, restore, question or emphasize the unique character of a particular space.
In establishing a broader framework of the exhibition I used the dialectical theory of space based on the analysis of urban phenomena by introducing the principle of polarity. The first in a series of pairs of contrarieties is already listed in the subtitle of the exhibition (private/public) around which the other bipolar relationships are in radial positioning: the relationship between nature and culture, the natural and artificial environment, the relationship between center and periphery; correlation between reality and possibilities of democratic action in public space, subject and object in the field of spatial relationships and visual habits; then about determinism and freedom, collective and individual perceptions of urban and natural toponyms.
In the constellations of irreversible changes in character and structure of cities and natural resources as the primary places for democracy, satisfaction and safety, the uprising question is: How individuals or groups can manage to find place of persisting the processes of neo-liberal economy in the situation of various daily pressures – a place that can offer shelter/distance from the new system of ideology, economic and social limitations?
By conducting research of this type and moving through different spaces artists and cultural workers constitute through the medium of street and guerrilla art, paintings, photographs, installations, documentations and video work, the capacity and flexibility of the existing system, as well as different ways of delivering within a given cultural milieu. In the frame of the exhibition a current phenomena within the context of finding a private-public space through kinesthetic relationship between the observer, place and environment are located with a unique artistic topoanalysis. In the space between the real and specific realities, the viewer is offered the possibility of moving in various routes. This kind of stratification and dynamization of gazes initiates an active position in the process of reviewing the collective and intimate experience, through the mental and spatial summaries of certain factors, either in the shoes of tourists or regular urban walkers.
Jelena Veljković